פסיכולוגיה משפחתית

הדרכת הורים

הדרכת הורים מציעה רעיונות חלופיים להורים, המסייעים להם להתמודד עם מתבגרים, להפחית את מאבקי הכוחות, להתמודד באופן יעיל ומעשי עם קונפליקטים, ובאופן כללי לחוות יחסי משפה תקינים ופורים.

עקרונות הדרכה הורית

ליווי והדרכת הורים מתבסס על גישות טיפוליות בהיבטים רבים ושונים בחיים, המתפרסים על תחומים רבים:

תקשורת

אם המתבגר יוזם שיחה עם ההורים, זה נחשב לסימן טוב. המטפל מנחה אותם לתקשר עם הילדים על מנת לשמור עימם על קשר. להגיב באופן חיובי כגון: "אני שמח שאנחנו מנהלים את השיחה הזו, למרות שאני מוטרד ממה שאתה אומר. תודה שאתה משוחח באופן מכובד. קל לי יותר לשמוע אותך כשאתה לא צועק".

הדרכת הורים מלמדת כי אם הילד מגיב לתקשורת, יש להקשיב לו מבלי להתפתות לפתוח בהרצאות. כאשר הורים מגלים מה באמת קורה לילד, הדחף הראשון עשוי להיות הענשה. המטפל מלמד את ההורים לגרש מחשבה זו, ובמקומה לנסות "להיכנס לראשו של הילד". המטרה היא לשמור על תקשורת פתוחה, ובכך לקבל סיכוי טוב יותר להבין מה חווה הילד ולהנחות אותו לקבלת החלטות טובות.

נקודת המבט של ההורים

חלק מההורים, הצופים בהתנהגות ילדיהם, מתבוננים בהתרחשויות מתוך נקודת מבט מזלזלת, היות והם צופים מנקודת מבט שלהם. הדרכה הורית מלמדת אותם לחשוב, בפעם הבאה שהילד יצא מהמסלול, האם קיימת דרך אחרת לחשוב על ההתרחשות.

ההורים לומדים להבין כי ילדים הם ילדים ואינם צריכים להתנהג כמבוגרים. המטפל מדריך אותם להבין כי יתכן שזהו משחק של הילד, המהווה סימן מקדים הכרחי עד להגעה לגיל בוגר המאופיין בבטחון עצמי וידיעה כיצד להשתלב במערכות החיים.

בטחון. המטפל מעריך כי קיים מתח טבעי בין בני נוער המשתוקקים להרפתקאות, לבין הורים המבקשים לשמור על בטחון ילדיהם. הוא מלמד אותם לקבל את הרוח ההרפתקנים של המתבגרים, ויחד עם זאת לוודא כי הם מודעים לסכנות הגלומות בהתנהגות מסוכנת, ללמד אותם כיצד להעריך את הסיכון, לבדוק את האפשרויות ולחשוב באופן ביקורתי.

זכויות וחובות. ההורים לומדים כי יש להם זכויות, כמו גם חובות, ליצור כללים ולהביע את מורת רוחם מהתנהגות הנחשבת מחוץ לקווים. הדרכת הורים מלמדת אותם כיצד לעשות זאת, ולהבין כי איומים ריקים מתוכן אינם עובדים. היסטריה אינה משרתת מאומה. עונשים עשויים או שאינם עשויים לעבוד. הם לומדים כיצד להשתמש בנתונים הקיימים, ולמנף אותם.

דיאלוגים שוטפים. הדרכת הורים מלמדת להימנע מהנחיות לגבי מה צריכים או לא צריכים הילדים לעשות. אם הורים מאמינים שהילד משתמש בסמים, עליהם לשאול אותו שאלות פרטניות כגון: "במה אתה משתמש? באיזו תדירות? האם חווית תגובה רעה? כיצד אתה מתמודד אם אתה חש לחץ ונוטל סם שאינך יודע עליו מאומה?" שאלות אלו יכולות להישאל בבת אחת, או בזמנים שונים, על מנת לעורר את הילד לחשיבה מפוכחת על מצבו.

קשיי תקשורת. המטפל מציע נקודת מבט חדשה להבנה כי אם המתבגר מתקשה לתקשר עם ההורים, עליהם להסתייע בצד שלישי, שיכול להיות חבר משפחה מהימן, יועץ אכפתי או פסיכולוג שעובד עם משפחות. צד שלישי זה מסייע ליצירת אווירת תקשורת כנה, המאופיינת בהבנה אמיתית והגעה אל פתרונות ברי קיימא.

קישורים למידע נוסף:

מרכז פסיכולוגי משלים -  עיריית תל אביב

הדרכת הורים - מאמר באתר אוהל לריפוי בעיסוק

תוכנית הדרכה להורים -  משרד החינוך